مَبثوثات

مَبثوثات



پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

یک وضعیت نامطلوب

دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳، ۰۲:۱۴ ب.ظ


شاید از همان روزی شروع شد که آن روحانی میانسال یک فلش مموری(flash memory) به من داد و گفت:

 -یکسری تحقیقاتم در مورد موضوع (بماند!!!) در این هست یه نگاهی بهش بندازین

و باز کردن فلش مموری همانا و دایره شدن چشمانم به شعاع دو سانتی متر همانا...هرگز فکرش هم به ذهنم مخابره نشده بود که یک روحانی هم آن موسیقی مبتذل را شنیده باشد ...

و بعد آنجایی این فکر در من قوت گرفت که درون گوگل پلاس بودیم و جمعیت بسیار زیادی از افراد دائم الپلاس را طلبه ها و روحانیون و درس دین خوانده ها تشکیل میدادند...

گوگل پلاس را که رد کردیم و رسیدیم به اینستاگرام دیگر رسما شاخمان زد بیرون از خیل جماعت طلبه های حاضر در اینستاگرام و پست های بی ربط و یا  با ربطشان !

دیگر کمپلت دلمان گرفت...

شایددر مورد قصه اول  بگویید به خاطر اهمیت موضوع حتی روحانی ها هم باید در جریان امور باشند.

اما همینکه در جریان کلیات آن قضیه قرار بگیرند تا بی اطلاع نباشند کافی نیست؟!همین که بدانند فلان خواننده فلان آهنگ توهین آمیز به اسلام را خوانده کافی نیست؟حتما باید آن را گوش هم بدهند؟

و در مورد قصه دوم بگویید این که خیلی خوب است که اهالی دین در صحنه باشند و در این شبکه های اجتماعی تبلیغ کنند و سنگر را خالی نکنند...

اما این دیگر کمی افراط نیست که خیلی زیاد از حد  وقتشان را درون این شبکه ها میگذرانند و تقریبا همیشه آنلایند؟و البته که پیج خیلی از انها با پیج امثال من هیچ توفیری ندارد و از تبلیغ و کار دینی هم خبری نیست...

در این شبکه ها همه چی هست.حتی اگر هدف مثبت هم داشته باشیم ممکن است در مسیر هدف، اشتباه یک کوچه را گم کنیم و بندازیم درون یک کوچه دیگر و همینطور که می رویم ناگاه بر بخوریم به چیزی که نباید به آن برمیخوردیم و اینجاست که چشم و گوش و فکر آدم طهارتش را از دست می دهد.

من معتقدم که علما و عرفا و طلبه ها و اهالی درس دین، این طهارت برایشان خیلی مهم است.خیلی زیاد...

و حالا  میبینیم که دست هرکدامشان یک گوشی هوشمند و تبلت و لپ تاپ با یک اینترنت پرسرعت است و این بد نیست...

 اما پس صفای باطن را چگونه میخواهند حفظ کنند آخر.؟!

شاید این مطلب به خیلی ها بربخورد ولی حقیقتا اعتقاد شخصی من این است که از این طلبه های امروزی فکر نکنم عالمی یا عارفی یا مرجع تقلیدی یا حتی یک مبلغ تاثیر گذار  بیرون بیاید....

 شاید هم دارم اشتباه میکنم و مصرانه تقاضا دارم مرا از این اشتباه بیرون بیاورید...


پ ن:در آخر بد نیست به این نکته اشاره کنم که بنده علاقه وافری به روحانیت دارم و اصلا لباس روحانیت تن کسی میبینم ذوق مرگ میشوم و این یک علاقه خانوادگی است و شکل گرفته از محیطی که در آن پرورش یافته ام. پس این حرف ها را نگذارید پای ذهنیت منفی من به روحانیت!

نظرات  (۹)

۲۷ بهمن ۹۳ ، ۱۱:۳۱ حمید صادقی

چه زود همه را محکوم میکنید................

مرگ خاموش معتکف خیلی با حاله خخخ

 

اتفاقا من که کلی دارم با حوزه و طلبه ها ی دورو برم حال میکنم...

 

 

پاسخ:
همه ی آنهایی که من دیدم...
۱۲ بهمن ۹۳ ، ۱۸:۴۳ فاطمه چ م ر ا ن
پس میخوای بگی اکثریت شون شامل متن شما و نظرات مخاطبین تون هستن؟
ادعای بزرگیه ها... جوابش هم بزرگه.
اما از اینا که بگذریم،اونایی که در نهایت کسی میشن و واقعا بدرد جهان اسلام می خورند،بله، استثنائند!
تاریخ این استثنائات رو معرفی کرده...

(امیدوارم از حرفام ناراحت نشی آبجی جان... بحث کردن خیلی چیزا به طرفین بحث یاد میده،حتی اگه ظاهرا طرفین حرف هم رو قبول نکنند)
پاسخ:
همینطوره...
اکثر طلبه هایی که من دیدم جزو این وضیت نامطلوب محسوب میشن.
و ذقیقا طبق گفته شما به نظر من از این طلبه های امروزی معدود افراد بزرگی چه در حوزه اجتهاد و چه در حوزه تبلیغ بیرون میاد...
که نسبت به تاریخی که شما ازش یاد کردید خیلی خیلی خیلی کم تره...
۱۱ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۴۹ فاطمه چ م ر ا ن
البته اگر قائلیم همه جا استثناء هست،نباید ناراحت باشیم چرا بعضی از حوزویان اینگونه اند... به هر حال استثنائند.
پاسخ:
نه من بالعکس شما فکر میکنم که اونهایی که اینطور نیستند استثنائند.
۱۰ بهمن ۹۳ ، ۱۰:۴۸ فاطمه چ م ر ا ن
سلام
اما بنده فکر میکنم داره در حق حوزه های علمیه جفا میشه!
من برای اولین بار با جناب معتکف چندان موافق نیستم.
همچنین از حرف جناب عمار فرهنگ دلگیر شدم!

بنده سه چهار سال پیش برای گذراندن یک واحد درسی مجبور شدم به همراه یکی از دوستانم وارد حوزه علمیه برادران شهر بشم،اونجا بعضی از طلاب رفتار های نامناسبی نشان دادند که واقعا ناراحتم کرد.بماند چه رفتاری.
اما این بعضی از طلاب و به عبارتی "مُشت" ،برای من نمونه ی خروار نبود و نیست.
چرا با جمع بستن هامون به همه توهین میکنیم و حتی تهمت میزنیم؟
هرچی توی نظرات گذاشته شده به دنبال کلمه "بعضی" گشتم پیدا نکردم.
و این یعنی تاسف داره افراد مذهبی و فرهنگی اینطور تیشه برداشتند و به ریشه فردای مملکت میزنند. کی گفته همه حوزه ها و حتی همه طلبه ها اینطوری اند که شما اینچنین قضاوت میکنید؟
کما اینکه بنده در نظر قبلم هم اشاره کردم،بعضی از مذهبی ها و فرهنگی کارها هم خیلی کارها میکنند که نباید!

بهتره کمی منصف باشیم. و بدونیم با این نظرات به ظاهر ساده داریم آینده حوزه ها رو زیر سوال می بریم و درنتیجه آینده دین و عقاید کشور رو...

پاسخ:
البته که به کار بردن لغت "همه" در بیشتر موضوعات و مباحث صحیح نیست و در این مورد نیز!
استثنائات غالبا موجودند!
۰۸ بهمن ۹۳ ، ۲۱:۳۸ عمار فرهنگ
سلام

بنده کاملا با حرف هاتون موافقم
برای اولین بار با آقای معتتکف موافق تر و هم نظرم

این حوزه های علمیه حکم نا خدای کشتی رو دارن ولی امروز می بینیم ناخودآ ها چطور دارن ناقولآ بازی در میارن و ...

حوزه باید محلی باشه برای فرهیخته شدن
رشد
تواصی
صبر
و...
اما
تن ها ،محلی است ،تن ها
و از انسان هایش خبری نیست
پاسخ:
همینطوره
سلام
من هم مدتی به این موضوع فکر کردم و اخرش به این نتیجه رسیدم مقداری از این ماجرا بر می گرده به دید فضایی که از این قشر پیدا کردیم و اینکه باید بپزیریم اونها هم انسانهایی هستن عین خود ما و انتظار   معصومیت نباید داشت
اونها هم تفریحاتی دارند و دلخوشیهایی اما براشون بعضی اوقات سخت گرفته میشه و کوچکترین کارشون میره زیر ذره بین
بازی کامپیوتری و فوتبال و ... برای همه یه چیز عادیه اما چرا برای یک طلبه عیب حساب میشه و اونو کافر میکنه!!!!!
منکر بعضی اشتباهات نیستم اما میگم در نظر بگیرید که اونها هم یک انسانند مثل ما
به خودی خود خیلی از خوشی ها برای کسی که میره تو این راه گرفته میشه و اکثریت سخت زندگی می کنند پس شاید میشه منصف تر بود تو قضاوت ها نسبت به این قشر .
پاسخ:
به نظر من درس دین خوندن انتخاب خیلی سختیه در آغازش...
و بعد از این انتخاب باید سختی های دیگرشو  هم تحمل کرد...

انقدر این دمل چرکین را خوب جراحی کردید که دیگر حرفی برای گفتن نمی ماند جز وای اماما وای اماما!!!

بنده دوستان طلبه ای دارم که با اینکه در فضای مجازی هستند اما مرتبا در حال کسب علم و اخلاق هستند، البته فعالیتشان در حد حضور است نه گنده لات پیج ها و صفحه ها!!!

پ.ن:البته حضور اخوند در فضای مجازی لازمه؛ که پاسخ گو شبهات و سوالات باشند که این اگر مدیریت شده باشد خود به روحیه ی پژوهشی و تحقیقی ان ها کمک رسان است.

بعضا ما الان داریم از برخی مراجع میرنجیم چون ارتباط با فضای حقیقی بیرون چه برسه به فضای مجازی ،در حد مکفی ندارند و این باعث شده افرتاد داخل بیت ها تاثیر بر نظراتشون بگذارند....
پاسخ:
موافقم...حضور روحانیت درون این شبکه ها بسیار محتاطانه باید باشه
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۳:۰۴ فاطمه چ م ر ا ن
سلام
امتحانات بخیر!
میگم شاید فقط آنلاین باشن اما فعالیت نکنن.یعنی اینترنته همیشه وصله ولی افراد وصل نیستن.


با اینکه از روحانیت توقع بیشتری میره اما مگه کم اند مذهبی هایی که "مشابهُ به" هستند.
اگر تونستیم جواب بدیم چرا اکثریت اقشار جامعه،حتی مذهبیون ما در تب و تاب اجتماعات مجازی (به طور ویژه موبایلی) ،ماهواره،تلویزیون و سایر رسانه ها،هر روز از هم پیشی میگیرند،تازه میرسیم به درد جامعه مون.
بدجور غرق فضاها شدیم و خودمون خبر نداریم.
هممون هم همینیم! روز به روز مدل گوشی عوض میکنیم تا به امکانات بیشترش دست پیدا کنیم،اما از خودمون نمی پرسیم،آخرش که چی؟ بودن من نوعی در واتس آپ و وایبر و اینستا و تلگرام و .... کدوم گره رو از زندگی شخصی و حتی اجتماعیمون باز کرده که ول کنِ ش نیستیم؟!
حواسمون نیستاااا! داریم از دست میریم...
البته بماند که عده ای مون هم اسم خودمون رو گذاشتیم فرهنگی کار و با نیت کار فرهنگی تو فضاهای مجازی میریم جلو! (همش هم حرفه خودمون بهتر می دونیم. این لذته ست که ما رو کشونده سمتش،نه کار فرهنگی)
بماند که ماهواره می بینیم به نیت رصد اخبار و استفاده از شبکه های ناب مذهبی ش و خبر نداریم کم کم فنا میشیم!

چند وقت پیش یکی از بچه مذهبی های بسیجیمون که یکدونه بچه هم داره، ازم مشورت میخواست که بره گوشی جدید بخره برای شبکه های اجتماعی یا نه؟! میگفت میخوام از این طریق کار فرهنگی کنم. بهش گفتم من اگه باشم سمتش هم نمیرم! چون تجربه ثابت کرده آبی از ماها تو این فضاها گرم نمیشه،جای تو باشم میچسبم به بچم که درست تربیتش کنم و بی خیال این حرفا میشم.
طرف هنوز هم تو دو دلیه. ولی به احتمال زیاد بره گوشی نو بخره و کار فرهنگیش رو شروع کنه!!!
خلاصه امیدوارم روزی نرسه که ما فرهنگی کارهای مذهبی! از این همه زیاده روی در استفاده از فضاها،پشیمون بشیم. چرا که پشیمانی سودی نخواهد داشت.
یاعلی مدد
پاسخ:
با حرفات موافقم...اما خب بلاخره یه فرقی بین مذهبی ها و طلبه ها باید باشه...کسایی که طلبه ان و دارن درس دین میخونن خیلی بیشتر از افراد صرفا مذهبی باید مراقب روح و وقت و فکرشون باشن.چون اونان که تازه مذهبی ها رو هدایت میکنن و ارشاد میکنن و مبلغن.
امثال منی هم که حداقل به نظر میان که کمی به مذهب گرایش دارن هم که دیگه توقعی ازشون نیست.من خودم اصلا ادعا ندارم که دارم کار فرهنگی میکنم به خاطر علاقه شخصیم تو این محیط ها هستم .
ولی اونایی که حتی همینو هم قبول نمیکنن و یکسره شعار کار فرهنگی میدن اسطوره ان واقعا!!
راستی منظورم از دائم الآنلاین بودن اینه که گاهی دقیقه ای پست میذارن.
۲۳ دی ۹۳ ، ۱۲:۱۷ ** معتکف**
ببخشید از وقتی که حوزه های علمیه را زیر پا لمس کردم و با خیلی از طلبه ها رفیق هستم این غم به دلم نشسته است

طلبه و

فیلم زیرنویس
موسیقی
پلی استیشن
بازی های کامپیوتری
شبکه های اجتماعی
دوستی های اجتماعی
شب تا صب در حد علاقه شدید راجب فوتبال دیدن و بازیکنان محبوب صحبت کردن
بازهم بگم؟؟؟

حوزه های علمیه سالهاست دچار مرگ خاموش شده است
پاسخ:
به شدت موافقم...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">